اعتراض به لايحه حمايت خانواده در همايش "حمايت از حقوق زن
همايش «حمايت از حقوق زن» در اعتراض به مطرحشدن لايحه حمايت خانواده، عصر روز شنبه با حضور جمعي از فعالان حقوق زنان، چهرههاي شاخص سياسي و فرهنگي در دفتر مركزي جمعيت زنان مسلمان نوانديش برگزار شد.
ه گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در ابتداي اين نشست «فاطمه راكعي» دبير جمع زنان مسلمان مسلمان نوانديش با انتقاد از طرح اين لايحه و مفاد آن گفت: لايحه حمايت از خانواده قوه قضاييه به مجلسي كه ارائه كرده بود، عاري از قانون چند همسري. بود، اما بند 23 از سوي دولت در آن گنجانده شد. وي افزود: كارشناسان و فقهاي قوه قضاييه به خوبي آگاه بودند كه رواج چندهمسري مطابق با عرف ايران و دين اسلام ناپسند است و به همين خاطر چنين بندي را آرايه نكردند. راكعي تصريح كرد: «زنان نوانديش» هيچگاه مردستيز نبوده است، بلكه طبق تعاليم اسلام بايد از رنگ و نژاد و جنسيت به انسانيت انسانها و حقوق آنها احترام بگذارد. وی در ادامه هدف از برگزاری این همایش را با جمع شدن زنان فعال در احزاب و گروههای شناسنامهدار با هدف اعتراض به لایحه حمايت خانواده عنوان كرد و افزود: طرح چنين لايحهاي باعث همگرايي زنان و مردهاي فرهيخته شده است. چنان که در این میان زنان شاخصی از جریان اصولگرا وطلب با هم متفقالقول هستند که در اصلاح قانون فعال میشوند و جلوی تصویب این قانون را میگیرند. در اين نشست اعظم طالقاني نيز در سخناني با بيان اينكه تختي كه ارائه مي شود تا چنين لايحهاي ارائه شود، اظهار كرد: اوايل انقلاب وقتي با سخنان زنان ميگفت كه به چه كسي راي ميدهيد ميگفتند هر چه همسرمان يا پسرمان بگويد اما امروز زنان. چنان رشيد و باليده شده است كه خود را از حقوق خود سخن مي گويند و مشاركتشان يافته است. دبير كل جامعه زنان انقلاب اسلامي افزودن: خانواده عشق و عاطفه است و تا زماني كه بر خانواده عشق حكومت ميكند، به قانون نياز نيست اما به محض آن مشكلي پيش ميآيد كه بايد قانوني حامي ضعيف باشد، اما در اين لايحه آمده است. مرد ميتواند زن بعدي بگيرد يعني هر چند تا كه خواست ميتواند بگيرد. وي افزود: چه طور شده است كه شما در ميان بيش از شش هزار آيه تنها يك آيه را ديدهايد. آن هم آیهای که به صراحت گفته است به یک زن اکتفا کنید. طالقانی در ادامه اجتهاد در فقه را خواستار شد و گفت: باید از همه كارشناسان شناسان و فقها كمك گرفته شود تا ريشهيابي شود اين مشكلات ناشي از كجاست. در ادامه معصومه رضايي، دبير جامعه اسلامي زنان و عضو جامعه زينب در اين نشست كلي اظهار داشت كه خداوند در قرآن مييد كه بهترين شما را در نزد خدا با تقواترين شماست و نسبت به زنان در نظر نگرفته است. وي، امام خميني (ره) را احياكننده حقوق زنان و موجب تحول در زندگي زنان دانستند و اظهار كردند: در اصل 21 قانون اساسي كشورمان تصريح شده است كه دولت بايد قوانيني را تثبيت كند كه در جهت رشد خانواده باشد. عضو جامعه زينب افزود: وظيفه دولت در اين زمينه حل مشكلات جامعه است نه اينكه مشكلات را بيفزايد. زن ايراني هرگاه مورد ظلم قرار گرفته است براي حفظ آبروي خانواده و فرزندان خود سكوت كرده و اكنون براي قدرداني از سعه صدر زنان، قانوني را ارايه داده اند كه همه چيز را از دست مي دهند. معصومه رضايي با بيان اينكه اميدوارم صداي زنان به گوش مقام رهبري برسد و ايشان شخصاً وارد اين موضوع شوند و اين لايحه را بگيرند، گفت: اگر چنين قانوني تصويب بسياري از زنان باشد كه همواره سكوت پيشه كرده اند در برابر ناملايمات، زندگي جلوه دهند. آنها فرو خواهند پاشيد. وی در انتها اظهار کرد: هنگامي كه در اسلام به صراحت آمده است كه مهريه حق زن است حتي اگر به اندازه هميان طلا باشد به آن خمس و زكات تعلق ميگيرد چگونه ميخواهند بر آن ماليات ببندند؟ در ادامه اين نشست صديقه وسمقي عضو شوراي اول شهر تهران و عضو هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اينكه طي سالهاي اخير حقوق زنان تضعيف شده است و تنها به اين لايحه محدود نميشود، اظهار كرد: اين نگاه مبدا و تكيهگاه اسلامي ندارد و بايد اصلاح وضعيت حقوقي زنان حركتي جدي آغاز كرد كه زمينه آن يك خودآگاهي نسبت به وجود زن و حقوق زنان است. وسمقي افزود: زنان بايد بدانند كه حقيقت آنها چيست و حقوقي كه آنها در قانون گنجانده شده است، چيست. وي با اشاره به لايحه خانواده گفت: بعضي فقها دليل چند همسري را سنت پيامبر (ص) ميدانند و سنت پيامبر(ص) شامل قول، فعل، تقرير و واكنش پيامبر (ص) در برابر هر پديدهاي است. وسمقي اظهار كرد: بسياري از قوانين امضايي بوده است، يعني اينكه در زمان پيامبر (ص) و در شبه جزيره اين فرهنگ رايج بوده و پيامبر نيز آن را امضا كرده يا در برابر آن سكوت كرده است. وسمقي گفت: فرهنگ چند همسري نه تنها در ميان عرب غيرمسلمان كه حتي در ميان يهوديان ساكن در شبه جزيره رواج است و اين نشان ميدهد كه فرهنگ آن منطقه بوده و حكم باعث محدود شدن اين فرهنگ و تشويق تك همسري شده است. عضو شوراي اول شهر تهران افزود: قرآن تصريح شده است تك همسري به عدالت نزديكتر است و اگر مستقيما آن را نهي و حرام نكرده است به خاطر حال آن روز جامعه صدر اسلام بوده است اما اين پديده شده است. وسمقي اظهار كرد: در زمانهاي كه همه جهان ميگويند تك همسري بهترين است و قرآن نيز اكتفا ميكند به يك همسر را نزديك به عدالت تصريح كرده است، قانوني در حال تصويب است كه در دفاع از چند همسري است. در ادامه این نشست دكترمحمدرضا جلالی، عضو هیات علمي دانشكده بين المللي امام خميني (ره) و روانشناس طي سخناني با بيان اينكه در مقوله روانشناسي هر چه علم پيشرفت ميكند عدم برتري هوشي بين زن و مردم پررنگتر ميشود، گفت: زن مانند مرد وجوه مستقل دارد. اما در ديدگاه سنتي، اين برابري وجود ندارد و هنوز به اين باور نرسيدهاند كه وجوه انسان بالاتر از قومگراييها، مسايل نژادي، جنسيتي و غيره است. وي افزود: در ديدگاه سنتي مرد وجود في النفسه دارد اما بيشتر زن هويتي پيوندي دارد و هرگاه ميخواهند تعريفي ارايه كننده آن را در قالب پيوندي مثل همسر خوب يا مادر خوب تعريف ميكنند. جلالي اظهار كرد: در ديدگاه سنتي هرگاه نامي از فساد جنسي برده ميشود نگاهها به سمت زن متوجه ميشود. عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) افزود: چگونه میتوانم با لایحهای که در آن چند همسری ترویج میشود به تقویت خانواده پرداخت شود. اين نگاه بيشتر در پي آسيب رساندن به آثار رواني جامعه است. وي با بيانكه اين قانون دليل اينكه نميتواند اين مسئله را به جامعه ما برساند، گفت: حتي مثلاً اگر در قانوني كه 9 سال ميتوان ازدواج كرد، هرگز خانوادهها اجازه تحقق اين مسأله را ندارند. را نند داد اما ممکن است این قانون به تشویق برخی افراد به چند همسری شود. نسترن اديب راد، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي نيز طي سخناني در اين خانواده را اساس رشد و تكامل دانستند و به اين گونه تصويب و اجرا كردن لايحه در جامعه پرداخت و گفت: اگر زن متوجه شود كه همسرش به وي خيانت كرده و زن ديگري را عقد يا صيغه كرده است، رواني منفي بر زنان و كودكان خواهند گذاشت. اديبراد افزايش آمار خودكشي، طلاق، بزهكاري و شوهركشي را از جمله عوامل و تاثيرات منفي اجتماعي در اثر تصويب اين قانون دانسته و اظهار كرد: به نظر ميرسد هدف از اين لايحه سهلتر كردن شرايط چند همسري براي مردان بدون آن كه به احساسات و عاطفه ميرسند. عواطف، راي و نظر زنان توجه شود. عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تفسیر: آمار شوهرکشی که علت اصلی آن شوهرش به همسر است طی سالهای اخیر رو به رشد بوده است. در تهران تعداد زنان زنداني به همسركشي 21 درصد و در مردان اين رقم به 18 درصد ميرسد. در خوزستان 9 درصد زنان زنداني شوهركش بوده اند در حالي كه درصد مردان زنكش پنج درصد بوده اند. در استان گلستان این شش درصد به دو درصد است. هم زمان همسركشي در 15 استان كشور نشان ميدهد كه 67 درصد عامل شوهركشي خيانت مرد عنوان شده است. وي جيبت پدر در خانواده بر اثر چند همسري را باعث بروز مشكلات براي فرزندان عنوان كرد و ضعف رشد هوشي، ضعف رشد شناختي، افت تحصيلي، ناسازگاري اجتماعي، اشكال در هويتيابي جنسي و گرايش به بزهكاري از جمله اين موارد دانست.