گفتوگوی ایسنا با سخنگوی جمعیت زنان انقلاب اسلامی: حضور زنان در خبرگان را ضروری تشخیص ندادیم درائتلافهایی كهبهاستقلال فكریمان ضربه بزند، شركت نمی كنیم
سرویس بینالملل شبكه خبری BBC در گزارشی اجمالی به بررسی دلایل توقیف 12 نشریه ایرانی و ارایه نظرات صاحبنظران در موردآن پرداخت. به گزارش سرویس بینالملل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در قسمتی از گزارش BBC از ایران آمده است: بامداد روز دوشنبه مردم ایران هنگامی كه از خواب برخواستند،
«جمعیت زنان انقلاب اسلامی از جمله تشكلهای زنان است كه از سال 75به طور رسمی شروع به فعالیت كرد،این تشكل پیش از آن نیز به صورت غیررسمی و با حضور اعضا فعلی فعالیت میكرد، اما چندان شناسنامهدار نبود. تعدادی از دوستان را در بر میگرفت كه در بین آنها دانشجویان هم حضور داشتند. به عبارتی هستهای 20 نفره كه از قبل با هم ارتباط داشتند تصمیم گرفتند این جمعیت را به وجود آوردند و در فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به طور غیررسمی شركت میكردند.»
شرایط خاص سیاسی موجب شد جمعیت زنان انقلاب اسلامی وارد كار سیاسی شود
معصومه حمیدزاده سخنگوی جمعیت زنان انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس تاریخ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تبیین جریان شكل گیری تشكل متبوعش با بیان این مطلب، اظهار داشت: «پس از انقلاب و در جریان سالهای دفاع مقدس تعدادی از خواهران شروع به فعالیت های تشكیلاتی كردند. برخی ازآنها پیش از آن عضو حزب جمهوری بودند و یا در فعالیتهای سیاسی شركت می كردند، اما اكثرا مستقل بودند. این جمع نشستهای مشتركی را برگزار میكرد، فعالیتهایشان بیشتر فرهنگی-اجتماعی بود؛ چرا كه صنف خانمها بیشتر این كارها را میپسندند.اما در مقطعی به واسطهی شرایط سیاسی خاصی كه اتفاق افتاد به خصوص در زمینه برگزاری انتخابات، تصمیم گرفته شد این تشكل با عنوان تشكلی سیاسی مجوز بگیرد تا بتواند در مواقع خاص نیز حضور فعال داشته باشد؛ چرا كه از جهت فعالیت احزاب و گروههای زنان در ایران دچار كمبود هستیم و البته این بیشتر به اقبال زنان ما برمیگردد؛ آنها به نحوی از فعالیت سیاسی اهتراز دارند و به كارهای فرهنگی گرایش بیشتری دارند.»
وی یادآور شد:« جمعیت زنان انقلاب اسلامی به جهت مبانی فكری-عقیدتی و سیاسی معتقد به آرمانهای انقلاب و امام (ره) و رهبری و دفاع از آنها است. گرایشمان هم از ابتدا بیشتر متمایل به ائتلاف با جریانی كه امروزه با عنوان جریان اصولگرا معروف شده، بوده است. آن زمان با جامعهی روحانیت و مدرسین در مباحث سیاسی و معرفی كاندیدا و انتخابات بیشتر هماهنگ بودیم و فعالیتهای زیادی هم داشتیم.»
حمیدزاده همچنین با بیان اینكه فعالیتهای جمعیت زنان انقلاب اسلامی قبل از اخذ مجوز محدود بود، تصریح كرد:«اعضای این جمعیت در عرصه های مختلفی كه حضور داشتند در حد خود منشأ اثراتی بودند. در دانشگاهها برنامههایی برگزار میكردیم. در آموزش و پرورش فعالیت داشتیم و در كارهایی كه در سطح مساجد انجام میشد مشاركت میكردیم. جمعیت زنان در زمان تاسیس با دبیر كلی «زهرا مظلومی» مجوز گرفت. اما وی كه یكی از اساتید دانشگاه آزاد است و بعد از تصدی عنوان دبیركلی جمعیت برای چندین سال ، در حال حاضر به دلیل مشغله این سمت را واگذار كرده است.»
سخنگوی جمعیت زنان انقلاب اسلامی ادامه داد:«در ابتدای فعالیت جمعیت تقسیم مسوولیتی انجام نشده بود.اما بعد از برگزاری دور دوم انتخابات جمعیت تا حدودی مسوولیتها مشخص شد. مجمع عمومی جمعیت زنان هر ساله جلسهی سالیانهی این تشكل را تشكیل میدهد، تغییر دبیركل یا اعضای شورای مركزی هم بسته به نیاز انجام می شود. در دومین انتخابات ساختار جدیدی برای جمعیت نوشته شد. پیش از آن این تشكل به صورت هیات امنایی اداره میشد اما پس از آن قرار شد شورای مركزی و كمیتههای مختلف تشكیل شود كه بتوانند كارها را انجام دهند. اولین دبیركل خانم مظلومی بودند كه در سالهای 9-78 تغییر كرد و پس از وی خانم «صدیقه حجازی» دبیركل جمعیت شد.»
در مبانی اعتقادی و فكری به هیچ تفكیك جنسیتی قائل نیستیم
حمیدزاده درتبیین دیدگاه جمعیت زنان انقلاب اسلامی درباره جایگاه مشاركت زنان در فعالیتهای سیاسی نیزاظهار داشت:« در مبانی اعتقادی و فكری خود به هیچ تفكیك جنسیتی قائل نیستیم. معتقدیم زن و مرد باید مثل دو بال هماهنگ با هم در همهی مسایل فعالیت كنند تا بتوانیم به اهداف خود برسیم و به غایاتی كه در همهی كارها مد نظرمان است دست یابیم. هم از جهت آموزههای دینیمان و هم از جهت آنچه كه در مباحث جامعهشناسی و روانشناسی مطرح است در بحث خانواده و جامعه تاثیرگذاری نقش زن را بیش از اندازه میبینیم. زنان پایهگذار بسیاری از فرهنگها و آداب و رسوم هستند و با نگرشی كه نسبت به قضایای مختلف دارند چه مسایل دینی و چه مسایل اجتماعی و ... میتوانند در محیطی كه در آن قرار دارند تاثیرگذار باشند. حضرت امام(ره) هم بارها تاكید داشتهاند كه اگر فعالیت و حضور زنان نبود شاید نتیجهای كه میخواستیم در زمینهی انقلاب و دفاع مقدس بگیریم نمیگرفتیم. در پشت صحنهی همهی فعالیتهایی كه انجام میشود حضور یك زن موفق، فعال و بصیر دیده میشود. از این جهت در مسایل فرهنگی و سیاسی چنانچه سازماندهی انجام شود زنان خواهن توانست جریانسازی كنند ،اما باید توجه كنیم كه جهتگیری درست است كه میتواند منجر شود تا شاهد حضور تاثیرگذارتری از زنان باشیم.»
گروههای مختلف در بعضی موقعیتها از عدم حضور با بصیرت زنان جریان سازی ایجاد میكردند
وی در ادامه با بیان اینكه درانتخاباتها گروههای مختلف در بعضی از موقعیتها از عدم حضور با بصیرت زنان استفاده می كردند و بعضا برداشتها و جریانسازیهایی را ایجاد میكردند، اظهار داشت:«این رویكرد باعث میشد؛ زنان به سمت جریان سیاسی خاص گرایش پیدا كنند و بعضا تاثیرگذاری آنها در جهت خاصی كه همگام با منافع انقلاب و اسلام نبود قرار گیرد.اما ما با نگرش قدرت تاثیرگذار و نقش بسزای زنان در صحنههای مختلف سیاسی و فرهنگی تصمیم گرفتیم به سهم خودمان جریانسازی صحیحی در طیف زنان ایجاد كنیم، لذا در مباحث سیاسی محور فعالیتمان بیشتر این بود كه با گروههایی كه از جهت مبانی فكری به آنها اطمینان داشتیم و مطمئن بودیم اگر به آنها نزدیك و همراه با آنها شویم كمتر دچار مشكل میشویم نزدیك و همراه شویم.»
حمیدزاده در تعریفی از كیفیت ارتباط این جمعیت با سایر تشكلهای سیاسی زنان نیز یادآور شد: «بیشتر با ائتلاف طیف اصولگرا همراه هستیم با گروههای زنان جلسات مشترك داریم. سعی میشود جلسات مرتب با گروههای فعال زنان برگزار شود. در طیف فكری خودمان جلسات مستمری داریم اما با گروههای دیگر حداقل تا كنون جلساتی نداشتیم؛ چون آنها تا كنون خود را به صورت گروه زنان متشكل معرفی نكردهاند. گروههای زنان آنها مثل حزب مشاركت وابسته به گروههای بزرگتر و زیرمجموعهی گروه آقایان است،بر این اساس ارتباطات ما بیشتر با گروههای همسو و فعالان طیف اصولگرا بوده است.»
همچنین حمیدزاده در ادامه گفت و گوی خود با ایسنا در بیان سطح ارتباط تشكل متبوعش با جامعهی زنان انقلاب اسلامیكه دبیر كلی آن را اعظم طالقانی بر عهده دارد نیز گفت:« با آنها ارتباطی نداشتهایم؛ چرا كه از جهت فكری همخوانی نداریم. عضو خانه احزاب هستیم سالهای قبل در خانه احزاب فعالیت زیادی میان گروههایی كه آنجا وفاق كردند و خانه احزاب را ایجاد كردند ، وجود داشت. در آنجا هم به طور مستقیم با جامعه زنان جلساتی نداشتیم. در مباحثی كه در خانه احزاب مطرح میشد اختلاف دیدگاهها خصوصا در دوران دوم خرداد شدت زیادی داشت. ما طیف جامعه زنان انقلاب اسلامی را جدا از طیف اصلاحطلب نمیدانستیم، از جهت سنخیتی هماهنگ نبودیم كه بخواهیم تعاملی داشته باشیم.»
بازخورد فعالیتهای جمعیت زنان انقلاب اسلامی بیشتر فرهنگی بوده است
سخنگوی جمعیت زنان انقلاب اسلامی همچنین در تبیین رویكرد اصلی فعالیتهای تشكل متبوعش نیز اظهار داشت:« خانمها به انجام فعالیتهای فرهنگی-اجتماعی بیشتر رغبت دارند تا انجام كارهای سیاسی . آنها از فعالیتهایی كه با چهرهی فرهنگی آغاز شود بیشتر استقبال می كنند تا كاری با چهرهی سیاسی صرف. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای انجام فعالیتهای فرهنگی وسیاسی جذبمان با فعالیتهای فرهنگی باشد، لذا با برنامههایی كه داشتیم طیفی جذب میشد كه به آن جریان سیاسی خاص هم معتقد بودند.»
وی ادامه داد:« بازخورد فعالیت های جمعیت زنان انقلاب اسلامی بیشتر فرهنگی بود به حدی كه بعد از یكی دو سال فعالیت تصمیم گرفتیم یك مجموعهی فرهنگی در كنار جمعیت تاسیس كنیم كه هم اكنون به عنوان موسسهی فرهنگی بشری فعالیت میكند. رغبت خانمهای فعال بیشتر نسبت به مسایل فرهنگی-اجتماعی بود تا مسایل سیاسی و عملا بعد از ارتباط و مباحثی كه مطرح میشد آنها راغب میشدند كه در مسایل سیاسی هم فعال شوند،بر این اساس فعالیتهای ما ائتلافی و هماهنگ با سایر گروهها بود. جریان اصولگرا هم بیشتر به صورت ائتلافی كار میكند. اما اكثر خانمهایی كه ما از طریق فعالیت فرهنگی جذب كردیم الان در موضعگیریهای سیاسی ما هم همگام و همراه هستند .»
اخذ یارانه از دولت باعث وامداری احزاب و گروهها به دولت میشود
حمیدزاده كمبود امكانات مسایل مادی را از دیگر عوامل موثر در میزان فعالیت جمعیت زنان دانست و با تاكید بر لزوم استقلال مالی احزاب از دولت گفت:« یارانه از دولت گرفتن عملا باعث وامداری احزاب و گروهها به دولت میشود. این به فعالیت احزاب و نقش آنها در جامعه ضربه میزند؛ شكل اولیهی فعالیت جمعیت زنان انقلاب اسلامی هیات امنایی بود و خانمها تصمیم گرفتند امور جمعیت را اداره كنند. پشتوانهی ما بیشتر مردمی است البته یك سری كارهای فرهنگی كه ما در قالب موسسهی بشری كه بعضی از آنها مقداری درآمد زاست نیز انجام میدهیم، در حد خودمان در فعالیتهای سیاسی شركت میكنیم و مثلا در انتخابات،چاپ اوراق تبلیغاتی و...»
حمیدزاده درادامه با اعلام اینكه اخیرا تلاش كردیم برای موسسهی بشری نیز مجوز بگیریم، تصریح كرد:«جمعیت زنان مستقل است و تمام نیروهایش از خانمها هستند آقایان در آن هیچ حضور فیزیكی حتی در هیات امنا هم ندارند. به لحاظ سیاسی هم بر استقلال در موضعگیریها تاكید داریم. حتی در ائتلافهایی نیز كه شركت میكردیم در كلیات اگر توافق داشتیم در ائتلافها بودیم. در شورای هماهنگی هم كه گروههایی به نام جبهه پیروان خط امام و رهبری مطرح هستند حضور داشتند به لحاظ توجه به استقلال در موضعگیریمان گروه ما به این جبهه نپیوست. هم اكنون هم در تصمیمگیریها مستقل هستیم. مثلا در بحث شوراها به عنوان عضو مستقل در ائتلاف شركت میكنیم در شورای هماهنگی هم همینطور. اگر احساس شود عضویت در مجموعهای به استقلال فكری و مواضع سیاسی ما لطمه میزند به طوری كه مجبور باشیم تابع جمعی شویم كه خیلی از نظراتشان را قبول نداریم عملا ما در آن عضو نمیشویم.»
فعالیت جمعیت زنان انقلاب سلامی درانتخابات مجلس هفتم در قالب شورای هماهنگی تاثیرگذار بود
این فعال سیاسی در باره فعالیت جمعیت زنان انقلاب اسلامی در دوره هفتم وهشتم ریاست جمهوری تصریح كرد: «با حضور آقای خاتمی و جریان فكری و سیاسی - كه از قبل هم بود ولی به صحنه و فضای سیاسی كشور آمد- جو انتخابات بعد از 8 سال تغییرات اساسی كرد . در آن زمان فعالیت ما در قالب گروههای همسو بود كه در دور اول و دوم میشود گفت از اول با گروههای اصولگرا همسو بودیم و از كاندیداهای آنها حمایت میكردیم.»
حمیدزاده خاطرنشان كرد: «در انتخاباتهای مجلس نیز جمعیت حضور فعالی برای معرفی كاندیداها به گروه و ائتلاف داشت كه بعضی از آنها پذیرفته نشدند. درخصوص مجلس هفتم رایزنیهایی شد و كاندیداهایی هم معرفی كردیم. البته كسانی از طرف ما معرفی شدند ،اما از آنجاكه لیست جمعی بسته شد با توجه به شرایط تعدادی را انتخاب كرده بودند. در مجلس هفتم فعالیت ما در شورای هماهنگی چشمگیر و تاثیرگذار بود. ما نیروهایی را میشناسیم كه از هر جهت واجد شرایط هستند اما چون كار سیاسی ما درخصوص انتخابات بیشتر ائتلافی هست نمیتوانیم كاملا تاثیرگذار باشیم.»
نگاه ما به زنان نگاه جنسیتی نیست
وی در ارزیابی نسبت به كاندیداتوری زنان در انتخابات مجلس خبرگان و ریاست جمهوری نیز گفت:« به طور كلی نگاه ما به زنان نگاه جنسیتی نیست. نگاه ما نگاه به ضرورتهاست. در بحث ریاست جمهوری صراحت قانونی در زمینهی بحث رجال كه هنوز تفسیر خاصی نشده است. اما در دور قبل تفسیر شورای نگهبان از رجال مردان بود ما هم باید تابع قانون باشیم. آنقدر هم ضرورت احساس نمیشود كه ما در بحث ریاست جمهوری به عنوان حقی كه از زنان پایمال شده به دنبال آن باشیم. در زمینه نگرشیمان اصلا به دنبال احقاق حق در بحث زنان نیستیم. نگاه ما عام است. اگر زنها از جهت شرایط و توانشان به این درجه برسند كه خود بتوانند واجد شرایط شوند مشكلی نیست. اگر اشكال قانونی به آن وارد نباشد مثل بحث خبرگان از جهت قانونی حضور زنان هیچ مشكلی ندارد. در صورتی كه واجد شرایط باشند میتوانند كاندیدای خبرگان باشند.»
وی اضافه كرد:« نگاههای خاص كه به نحوی سهمخواهی از طرف صنف زنان محسوب میشود به شأن و كرامت زن ضربه میزند. اگر جامعه به ضرورت برسد كه حضور زن به این میزان اساسی و نیاز باشد آن موقع زنان میتوانند پا به عرصه بگذارند. این مسایلی كه مطرح میشود بیشتر به نظر میرسد یك سری بحثهای غیرمنطقی، است كه به نحوی زنان را سهمخواهانه وارد جریانی میكند كه شاید در بعضی مواقع اصلا جامعهی زنان ما آمادگی و بلوغ آن مرحله را نداشته باشد. گروه ما حضور زنان در خبرگان را ضرورت تشخیص نداد. در جلسات خانمها هم مطرح شد و قرار شد تابع جامعه مدرسین باشیم.»