اعظم طالقانی

اعظم طالقاني: پس از پيشنهاد اقامه‌ي نماز جمعه از سوي پدرم، حضرت امام فرمودند خودشان آن را اقامه كنند

اعظم طالقاني: پس از پيشنهاد اقامه‌ي نماز جمعه از سوي پدرم، حضرت امام فرمودند خودشان آن را اقامه كنند

اعظم طالقاني گفت: فراگيربودن نماز جمعه مي‌تواند عامل استحكام نظام اسلامي باشد اما اگر به تدريج رو به ضعف رود، نتيجه‌اش فاصله‌گرفتن مردم از گرايش به دين و مسائل مطرح‌شده از آن تريبون، مي‌شود. وي كه در سالگرد برگزاري نخستين نماز جمعه پس از پيروزي انقلاب اسلامي به امامت مرحوم آيت‌الله سيدمحمود طالقاني با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سخن مي‌گفت، درباره‌ي چگونگي انتخاب مرحوم طالقاني براي اقامه‌ي اين نماز، ‌گفت: هفته‌ي اول مردادماه سال 1358 مرحوم پدرم به حاج احمدآقا تلفن مي‌زنند و پيشنهاد اقامه‌ي نماز جمعه را مطرح مي‌كنند؛ حاج احمدآقا اين مطلب را به حضرت امام منتقل مي‌كنند و امام(ره) نيز مي‌فرمايند كه خودتان نماز را اقامه كنيد. وي گفت: ابتدا پدرم مي‌گويند ديگران هم هستند و حضرت امام مي‌فرمايند، همانطور كه خود پيشنهاد كرديد، خودتان هم اقامه كنيد و پدرم راجع به حكم سوال مي‌كنند كه امام مي‌فرمايند، شما اقامه كنيد، حكم فرستاده مي‌شود اما من اطلاع ندارم كه حكم را فرستادند يا نه و اين‌كه كجاست. فرزند آيت‌الله طالقاني به استقبال بسيار زياد همه‌ي طبقات و اقشار از اولين نماز جمعه پس از انقلاب اسلامي در تهران اشاره كرد و گفت: در خاطرم هست كه با پيشنهاد پدرم، با همديگر راهي نماز شديم و هنگامي كه در مقابل در دانشگاه رسيديم به لحاظ فشار زياد جمعيت، با مشكل زيادي از ماشين پياده شديم. دبير جامعه‌ي زنان انقلاب اسلامي افزود: با محاسبه‌اي كه من انجام دادم، پدرم به علاوه خطبه‌ي نماز عيد فطر، ‌مجموعا 7 نماز را اقامه كردند. طالقاني با اشاره با بروز برخي از اختلافات بين نيروهاي انقلاب در آن مقطع، تصريح كرد: تمام تلاش آيت‌الله طالقاني در خطبه‌ها و سخنراني‌هاي مختلف اين بود كه همه‌ي نيروها را وادار كند تا در راه اهداف اوليه‌ي انقلاب اسلامي يعني همان نفي استبداد و استعمار حركت كنند. چنانچه در سخنراني كه در روز 30 تير در ميدان بهارستان داشتند، بر وحدت و يكپارچگي تاكيد كردند و شكست نهضت ملي را يادآور شدند. سعي ايشان بر اين بود كه از هرگونه حركت باندي و جناحي پرهيز شود و معتقد بودند كه اگر تريبون‌ها باندي و جناحي شوند، اثرشان را از دست مي‌دهند، اگر نماز جمعه حالت دستوري و حكومتي پيدا كند، آسيب‌پذير مي‌شود و به خصوص به مكتب عالي اسلام، آسيب مي‌رساند. وي ادامه داد:‌ پدرم معتقد بود كه هدف از نماز جمعه، رشد جامعه‌ي اسلامي و آگاهي‌بخشي به مردم است تا هم از جريان‌هاي روز آگاه شوند و هم بتوانند انسجام و تحليل جمعي خارج از دستور حاكميت پيدا كنند و به تدريج به سوي اصول وحدت‌آفرين و ديدگاه‌هاي متكثر در تحليل‌ها بروند. طالقاني ياد‌آور شد: اگر تريبون‌هايي مثل نماز جمعه كه از قداستي برخوردار هستند،‌ به جناح‌بازي‌ها و قدرت آلوده شوند، به تدريج مخاطبانشان را از دست مي‌دهند و به يك تريبون فرمايشي تبديل مي‌شوند كه اين براي جامعه‌ي اسلامي خطرناك است. وي افزود: اگر سير استقبال مردم از نماز جمعه‌ را بررسي كنيم، نشان مي‌دهد كه موقعيت نماز جمعه ابتدا چگونه بوده و بعدا به چه صورت شده است. وقتي افكار عمومي ببيند كه در نماز جمعه به بعضي‌ اهانت و توهين مي‌شود و گاهي حرف‌هاي غيرواقع زده مي‌شود، اعتماد و علاقه‌اش را از دست مي‌دهد، در حالي كه فراگيربودن نماز جمعه مي‌تواند عامل استحكام نظام اسلامي باشد. طالقاني با تاكيد بر اداره‌ي تريبون نماز جمعه از سوي شخصيت‌هايي كه بتوانند پاسخگوي نياز جامعه باشند، تصريح كرد: آنها بايد در تحليل‌هايشان مسائلي را مطرح كنند كه نه تحكمي و نه يكسويه و غيرواقعي باشند. وي در پايان از برخي مطالب و سخناني كه از تريبون نماز جمعه و در سخنراني قبل از خطبه مطرح مي‌شود، ابراز تاسف كرد.